Danas se u Srbiji
odvija proces povratka tradiciji, mada postoji opasnosti od pomodarstva,
odnosnono izmišljanja i uvođenja nekih elemenata, koji ne pripadaju srpskoj
tradicionalnoj kulturi. O tim novim pojavama i shvatanjima običaja i njihove
uloge, najrečitije govori način proslavljanja srpske Slave.
Iako se Slava
oduvek smatrala etničkom odrednicom za srpski narod, u periodu vladavine
komunističkog režima, gotovo pola veka, taj običaj je bio potisnut u brojnim
porodicama u Srbiji. Poslednjih 20-tak godina, došlo je do pravog “buma “
prihvatanja porodične Slave i načina njenog proslavljanja, kao i pojava novih
pravila.
Poznato je, da se
porodična Slava nasleđuje “s kolena na koleno”, sa oca na sina, ali danas Slavu
žele da proslavljaju i ljudi koji nemaju tu tradiciju u svojoj porodici. Njima
je omogućeno sami da biraju Slavu koju žele da slave, ili im je sveštenik to
savetovao.
Međutim, oživljavanje tog značajnog i lepog običaja srpskog naroda
nije prošlo bez pojava koje mogu da ugroze njegovu duhovnu dimenziju.
Proslavljanja Slave je takođe prilika da se
ljudi okupe i zajedno uspostave duhovnu vezu sa običajem, a domaćin je bio taj
koji časti i koji ulaže značajna materijalna sredstva. Zato srpska narodna
tradicija i ne propisuje nošenje poklona na Slavu osim, kako je to ranije bilo,
jabuka za domaćicu, ili kocka šećera za dete.
Brojni su primeri
menjanja i prilagođavanja običaja savremenom načinu života. Trend globalizacije
koji vlada u svetu takođe značajno utiče na promenu odnosa prema tradiciji. I
dok je u okviru EU sve jača tradicionalistička struja, koja se trudi da sačuva
ono što pripada jednom etnosu ili narodu, u Srbiji, koja je u procesu
tranzicije, i dalje su evidentna sukobljavanja između globalističke i
tradicionalističke struje.
Svaki pripadnik
srpskog naroda zna da su Krsne slave jedan od najvažnijih običaja koji se
vekovima prenosi sa generacije na generaciju. Skoro svaka srpska porodica slavi
svog Sveca – zaštitnika, kome je posvećen određeni dan u crkvenom kalendaru
U životu srpskog
naroda običaji su tako duboko ukorenjeni da se s pravom može reći da je narodna
samosvest, uprkos brojnim iskušenjima tokom vekova, sačuvana zahvaljujući tome
što su sačuvani običaji.
Naročitu ulogu u razvoju Krsne slave imao je prvi srpski arhiepiskop Sava
Nemanjić. Sveti Sava je u praksu uveo obred Krsne slave na liturgijskoj
osnovi. Od svetoga Save se taj obred, kao i običaji koji ga prate, postupno se
formirao, dok se nije razvio do današnjeg oblika. Od brojnih imena koja je
imala ova pojava nekad, a ima ih i danas, najrasprostranjenija su: Krsna slava
i svečari.
Pripreme za slavski
ritual
Sam ritual Krsne slave
je istovremeno i crkveni i narodni. Svi neophodni rekviziti, sveća, hlebovi,
pšenica ili koljivo, vino, ulje i tamjan su istovremeno i crkveni rekviziti.
Glavni obredi u kući, naročito lomljenje ili rezanje kolača, dizanje u slavu i
razne zdravice nastali su kao rezultat narodnih običaja, ali danas imaju i
crkveni karakter.
Pripreme za Krsnu
slavu i obavljanje slavskog rituala podrazumevaju svećenje vodice,
slavski kolač, kuvano žito, vino, sveću, tamjan i ulje.
Vodicu sveti
sveštenik, uoči Slave, u kući domaćina da bi se očistio dom i da bi Bog iz
njega, pomoću časnog krsta u sveštenikovoj ruci, prognao svako zlo.
Slavski
kolač ili krsni kolač se mesi od čistog pšeničnog brašna sa kvascem. Običaj je
da se zamesi osvećenom vodom. Kolač mesi domaćica koja se trudi da bude što
lepše ukrašen. Na gornjoj kori slavskog kolača obavezno se utiskuju četiri
poskurnika, koji predstavljaju četiri slova koja znače "Isus Hrist je
pobedilac". Kolač se osim ostalih ukrasa od testa zakiti i strukom
bosiljka.
Vino je u ritualu Krsne slave neophodno da se prelije slavski kolač pri
rezanju, da se prelije žito i da se njime posluže zvanice i svi ukućani. Za taj
čin se uzima cveno vino.
Prilikom rezanja
slavskog kolača i prelivanja vinom obično se govori: "Kolač lomili, Boga
molili, kolač prelivali vinom, dom se prelivao mirom, životom, zdravljem i
svakim dobrom, Bože daj".
Slavsku trpezu, na
kojoj stoji kolač i koljivo obavezno osvetljava krsna sveća od žutog voska bez
koje se ne može slaviti. Paljanjem sveće izražava se svečanost Krsne slave i
radost onoga koji slavi. Krsnu sveću treba da zapali domaćin kada reže kolač i
ona često gori ceo dan. Sveću se ne gasi prstima, već zaliva vinom.
Sastavni deo slavskog
rituala je i kađenje krsnog kolača, koljiva i ukućana dimom zapaljenog komadića
tamjana.
Slavski rituali kod Srba razlikuju se od kraja do kraja, ali im je zajedničko
da o Krsnoj slavi svaki Srbin u svojoj kući obavlja dve važne dužnosti: moli se
Bogu za žive i mrtve i dočekuje goste i namernike.
Slave su se nekada
slavile i po tri-četiri dana, a svečari su smatrali da je za valjanu
proslavu potrebno spremiti što više ića i pića. Ali, ne treba zaboraviti da Krsna slava nije bogato gošćenje i neumereno pirovanje, već da je njena suština
u slavljenju Boga i proslavljanju svetaca.
Smisao Slave je duhovno pročišćenje
i uzdizanje, jer na životnom putu svakoga čoveka ima mnogo iskušenja i moralnih
posrnuća. Upravo je taj dan prilika da svako preispita koliko je dobra učinio
sebi i drugima, a gde je pogrešio.
Naša porodična Krsna slava je Arandjelovdan koji svake godine slavimo 21. novembra.
Arhanđel Mihailo je
predstavljen kako u svojoj desnoj ruci drži koplje kojim popire Lucifera, a u
levoj palmovu grančicu. On se smatra čuvarem vere pravoslavne i borcem protiv
jeresi.
Postoji verovanje kod mnogih hrišćana koji slave svetog Mihaila
a taj anđeo nije umro i da i dalje po potrebi silazi među ljude, na zemlju –
kao putnik ili prosjak. On je prema verovanju “živi svetac”.
Prema crkvenom predanju, anđeo Mihailo je prvi stupio u
borbu sa zlim duhom, i to ime po crkvenom tumačenju označava “onog koji je kao
Bog”.
Crkva procenjuje da je
Aranđelovdan, koji je vrlo česta Slava, po broju vernika na drugom mestu, posle
Svetog Nikole.
Pravilo je da se za Slavu i ostale praznike sprema ono što
se i inače sprema, samo bogatije i bolje nego običnim danima. Obavezna su samo
ona jela i pića koja su sastavni deo slavskog rituala i koja imaju posebno ritualno
značenje (slavski kolač, žito, vino).
Slavski kolač predstavlja žrtvu blagodarnosti Bogu za
spasenje kroz Gospoda Isusa Hrista, a krstoobrazno presecanje slavskog kolača
predstavlja Hristovo stradanje za nas. Prelivanje vinom presečenog kolača znači
da smo Hristovom krvlju očišćeni od grehova svojih.
Iako danas neke domaćice kupuju gotove slavske kolače kao i
druge poslastice koje su za tu priliku potrebne, mešenje slavskog kolača u kući
ipak je nezamenljiva radost i uspomena za decu koja u toj kući rastu i koja će,
gledajući svoju majku kako mesi kolač, preneti to u svoju kuću.
Slavski kolač obično
se mesi dan pre Slave. Pošto se domaćica okupa i obuče u čisto, prekrsti se i u
sebi očita Očenaš, pa tek onda počne sa mešenjem.
Ukoliko Krsna slava
pada u mrsan dan, slavski kolač može se mesiti s mlekom, jajima i puterom.
Najpre se zamesi kvasac. Ako je kvasac pivski, zamesite ga rano ujutru tako što
ćete u jedan manji lonac izdrobiti 30 grama pivskog kvasca, naliti ga mlakim mlekom,
razbiti grudvice, dodati malo soli i toliko brašna da se može napraviti retko
testo. Šerpu s kvascem stavite na toplo mesto, ali je nikako ne izlažite suviše
velikoj toploti, jer bi u tom slučaju kvasac mogao da prokisne, a testo postane
crveno.
Dok kvasac kisne,
prosejte 1,5 kg brašna, stavite ga u sud za mešenje (ovaj sud, po mogućstvu,
upotrebljavajte samo za mešenje slavskog kolača) i kraj šporeta dobro zagrejte.
U drugi sud stavite 4 žumanca, 4 kašike šećera, komadić putera, uskisli kvasac,
pa sve zajedno dobro izmešajte. Nastružite koru limuna, postepeno dodajte
zagrejano brašno, nastavite s mešenjem testa dolivajući mlako mleko i nekoliko
kapi osvećene vodice (koju je sveštenik za slavu osvetio) dok se testo ne
zamesi. Kada testo u sudu počne da se odvaja i kada po njemu počnu da iskaču
klobuci i plikovi, dobro je i dovoljno umešeno. Da bi testo bilo još bolje, za
vreme mešenja možete dodavati i po malo rastopljenog putera. Testo pokrijte
čistom krpom i ostavite ga da stoji na toplom mestu da bi naraslo. Kada testo
napuni sud, znači da je gotovo. Izručite ga na dasku za mešenje i pravite
kolač.
Kolač može biti
okrugao, u obliku hleba ili u obliku kalupa u kom se mesi, ali važno je da se
prekrsti i optoči vencem od upletenih pletenica koje će se narezati malim
makazama. Najpre se preko celog kolača stavlja krst (od dva valjkasta komada
testa stavljena unakrst).
Zatim se kolač uokviri
pletenicom, preko koje se pravi venčić. Venčić se obično pravi tako što se
komad testa izvalja, a zatim isecka na manje valjkaste komadiće. Svaki takav
komadić se po dužini dvaput zaseče (tako da dobije tri kraka). Ovi komadići se
slažu preko pletenice, i to tako da svaki sledeći malo preklopi prethodni, dok
se ne uokviri ceo kolač i na taj način dobije venac oko krsta. I venčić i krst
se još zaseckaju makazama da bi kolač što lepše izgledao.
Sada se na središte
krsta stavlja poskurica - kao tanak hlepčić kružnog oblika. Ona se takođe stavlja i
preko venčića, a na završecima svakog od četiri kraka krsta (ukupno pet
poskurica).
Ukrasi kolača ne mogu
se praviti od kiselog testa, nego se za tu svrhu koristi posno testo, bez jaja
i mleka, i od njega se prave ukrasi. Ove ukrase ne treba premazivati jajetom,
već ih treba ostaviti bele. Ti ukrasi predstavljaju želje ukućana: ptice (golubovi)
predstavljaju zdravlje i veselje (oči ptica prave se obično od kima ili bibera,
tj. kim/biber se zabode u testo na mestu gde su oči ptice), grozd označava
želju da rod dobro rodi, cveće (ružice) označava lepotu, čistotu, blagi miris
duše i želju da deca odrastaju lepa i čista kao ružice, burence - želju da u
kući svega ima; tu je i čašica, zatim knjiga itd. Ovi ukrasi stavljaju se u
polja između krakova krsta i dovoljno je da se u svakom od četiri polja nalazi
po jedan ukras.
Najvažniji ukras slavskog
kolača je pečat četvrtastog oblika sa krstom u sredini među čijim je kracima
natpis IS
HS NI KA (ovaj natpis na grčkom
znači Isus
Hristos pobeđuje).
Za utiskivanje
ovoga znaka postoji naročiti drveni pečat (obično se nasleđuje s kolena na
koleno i svaka domaćica treba da ga ima, kao i poskuricu). Posno testo se
rastanji i u njega se utisne ovaj pečat koji se prethodno zamoči u brašno. Taj
znak se nožem iseče po ivici od ostalog komada testa i stavlja se na svaku
poskuricu.
U sredinu kolača treba
zabosti grančicu osvećenog bosiljka. Ceo kolač treba premazati razmućenim
žumancetom, a ukrase ostaviti bele. Umešen i ukrašen kolač zatim treba staviti
u rernu i pažljivo peći. Čim se kolač izvadi iz rerne, pažljivo ga odozgo
premazati mlakom vodom u kojoj je prethodno rastvoreno malo šećera (da bi
spoljna površina kolača bila sjajna) i zatim izručiti na čist tanjir.
Slavski kolač može
biti i postan ako krsna slava pada u posne dane. Mesi se na isti način kao i
mrsni, samo bez mleka, jaja i putera.
Želela sam da zabeležim sve ove isečke i da ih grupišem na jednom mestu da se podsetimo i ne zaboravimo na naše narodne običaje, jer narod koji neguje svoje običaje i tradiciju ostaje i opstaje u ovom bezličnom svetu.
Takođe, želim da napomenem da svake godine u našoj porodočnoj kući slavimo porodičnu Slavu Sv. Arhanđela Mihaila-Aranđelovdan, u krugu naše porodice, kumova i dragih prijatelja.
Ovo je moj slavski kolač za ovogodišnju Slavu.